Modernizacja systemu nagłośnienia w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie została przeprowadzona w ramach projektu „Rewitalizacja Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie” dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko; priorytet XI tj. Kultura i dziedzictwo kulturowe; działanie 11.1 Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego o znaczeniu ponadregionalnym. Wkład własny zapewnił Samorząd Województwa Warmińsko – Mazurskiego. Realizacja projektu miała wpływ na podniesienie atrakcyjności obiektu jako zabytku i instytucji kultury, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia zwiększenia dostępu do kultury mieszkańców północno-wschodniej Polski.
Oficjalne otwarcie wyremontowanego budynku Teatru odbyło się w 8 listopada 2013r.podczas uroczystej gali, z udziałem wielu znamienitych osobistości świata kultury i przedstawicieli władz państwowych i regionalnych. Galę swoim występem uświetniła Hanna Banaszak oraz zespół „Kameleon” pod dyrekcją Hadriana Filipa Tabęckiego.
9 listopada 2013r. odbyła się pierwsza premiera na deskach Dużej Sceny. Zespół aktorski Jaracza przedstawił sztukę „Damy i huzary” Aleksandra Fredry, wyreżyserowaną przez Julię Wernio.
System nagłośnienia.
Jako że teatr rządzi się swoimi prawami, nagłośnienie zostało dobrane i skonfigurowane w sposób umożliwiający jak największą uniwersalność i niezawodność oraz oczywiście najwyższą jakość. Do użytku teatru zostały oddane cztery niezależne systemy nagłośnienia. Systemy zostały zainstalowane na trzech scenach. Czwarty zestaw jest systemem mobilnym, wykorzystywanym w salach prób oraz podczas spektakli wyjazdowych. Systemy te tylko pozornie są niezależne, ponieważ w razie potrzeby, urządzenia te mogą zostać ze sobą połączone i być wykorzystywane wspólnie poprzez sieć IRIS-Net.
Scena Duża.
Do nagłośnienia wykorzystano zestawy głośnikowe z serii VariLine oraz wzmacniacze serii PowerH. System podzielony został na trzy plany oraz system monitorowy. Pierwszy plan stanowią kolumny VL 212 i SUB 28, ustawione na wózkach w głębi sceny. Drugi plan to nagłośnienie główne, oparte o zestawy głośnikowe VL 212, zawieszone po lewej i prawej stronie sceny na wysokości około 10m. Dodatkowo, aby wypełnić dźwiękiem obszary pod balkonem, likwidując tym samym powstałe tam niekorzystne „cienie”, zastosowano zestawy VL 262 i VL 62. Na balkonie zainstalowano VL 262 i VL 62. Jako fronfill pracują VL 62. Aby wzbogacić system o niskie częstotliwości na balkonie zostały ustawione dwa SUB 18.
Trzeci plan zlokalizowany został z tyłu za widownią, zarówno nad jak i pod balkonem, jednakże ze względów praktycznych na co dzień nie ma tam zainstalowanych na stałe zestawów głośnikowych. Odpowiednie zestawy są dobierane i wykorzystywane stosownie do bieżących potrzeb.
System monitorowy, bazujący przed remontem na monitorach Dynacord AM12 i M12, został rozbudowany o monitory sceniczne CXM 15.
Tak rozbudowany system głośnikowy musi być odpowiednio sterowany i zarządzany. Za sterowanie i odpowiedni routing odpowiada matryca P64-1500, napęd stanowi natomiast 14 wzmacniaczy H2500, wyposażonych w moduły RCM 26. Dzięki takiemu rozwiązaniu system główny oraz zestaw na scenie zasilane są aktywnie, trójdrożnie, natomiast reszta zestawów, zasilana jest pasywnie. Do wszystkich zestawów zostały użyte presety z filtrami typu FIR.
Cały system został przygotowany i skonfigurowany w programie IRIS-Net, który jednocześnie pozwala na sterownie oraz zapewnia pełną diagnostykę systemu.
Scena Margines.
Do nagłośnienia Sali Margines również wykorzystano zestawy głośnikowe z serii Dynacord VariLine. Jako że sala, w której znajduje się Scena Margines jest w pełni mobilna i scena może znajdować się w dowolnym miejscu, system podzielono na dwa plany. Zestawy VL 122 zainstalowano do kratownicy nad widownią z przodu i z tyłu. Dwa subwoofery SUB 28 zostały umieszczone nad sceną na pomoście technicznym. Sygnał podawany jest z miksera CMS 1000-3, na matrycę P64-1500, a dalej do wzmacniaczy Dynacord H 2500, wyposażonych w moduły RCM 26. Na poziomie pomostów technicznych umieszczono dodatkowe przyłącza, tak aby system można było szybko przekonfigurować i dostosować do aktualnych wymagań. System jest zasilany aktywnie, trójdrożnie z wykorzystaniem filtrów FIR. Uzupełnienie stanowią monitory CXM 15, również zasilane z H 2500.
Scena Kameralna.
Sala kameralna bazuje na swoim dotychczasowym nagłośnieniu Dynacord Madras. Rozbudowa systemu ograniczyła się do matrycy Dynacord P64-1500, co umożliwia spięcie całego systemu siecią IRIS-Net i sterowanie z poziomu komputera PC.
System mobilny.
Dodatkowy system nagłośnienia składa się z kolumn VariLine VL 262, D-Lite D12-3, D8A oraz subwooferów PSD 215 serii Vertical Array. W zależności od potrzeb istnieje możliwość wyboru różnych konfiguracji np.: 2x PSD 215 – 2x VL 262 lub 2x PSD 215 – 2x D12-3 lub 2x D8A, które mogą służyć jako mały niezależny system lub uzupełniać dwa poprzednie systemy jako kolumny odsłuchowe. Sterowanie systemami zapewniają miksery Dynacord CMS 1000-3. Mikser oraz okablowanie posiadają specjalne skrzynie transportowe. Niska waga kolumn oraz uchwyty wpuszczone w ich obudowy umożliwiają szybki i wygodny transport.
Remont i modernizację wyposażenia technicznego, technologii sceny i instalacji ogólno-budynkowych – nagłośnienie sceniczne, oświetlenie reflektorowe, mechanika sceniczna – zrealizowała firma DELTA Sp.j. Krentowski, Hus z Białegostoku.
Więcej o Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie:
http://teatr.olsztyn.pl/?
https://www.facebook.com/
Artykuł w magazynie LiveSound (POL)
Artykuł w magazynie Installation (ENG)