Firma Wilhelm and Willhalm dostarczyła nowatorskie rozwiązanie w zakresie nagłośnienia prestiżowego niemieckiego stadionu piłkarskiego…
Naszym celem podczas odnawiania systemu nagłośnienia była istotna poprawa aspektu brzmienia warstwy elektroakustycznej na stadionie przy zastosowaniu wysokiej jakości rozwiązania, atrakcyjnego cenowo.
FELIX DUDEN, MANAGING DIRECTOR, TECARENA
Z pojemnością 30 210 miejsc, BayArena, stanowi definicję nowoczesnego obiektu sportowego. Siedziba Bayer 04 Leverkusen, jednego z wiodących klubów piłkarskich w Niemczech, co warte podkreślenia jest to stadion, wyróżniający się bliskośią widzów w stosunku do pola akcji na boisku. Po raz pierwszy otwarty w 1958 roku, przechodził kolejne przebudowy, zakończone ostatnimi modernizacjami w 2008 i 2009 roku, kiedy to został powiększony do swojej obecnej pojemności i otrzymał swoją unikalną, konstrukcję dachu przypominającą gniazdo. Przez lata klub zawsze szukał innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań, jeśli chodzi o technologię stadionową, a jednym z najnowszych udoskonaleń było zastąpienie istniejącego na obiekcie systemu audio, instalacją opartą na systemie nagłośnienia CODA Audio.
Za projekt odpowiedzialna była spółka TecArena Plus, należąca w całości do Bayer 04 Leverkusen Fussball GmbH. TecArena jest dostawcą usług technicznych klubu i odpowiada za zarządzanie obiektem oraz zarządzanie budową i projektem, a także za utrzymanie zieleni. Dyrektor zarządzający TecAreba, Felix Duden, podsumowuje krótko:
„Naszym celem podczas odnawiania systemu nagłośnienia była istotna poprawa aspektu brzmienia warstwy elektroakustycznej na stadionie przy zastosowaniu wysokiej jakości rozwiązania, atrakcyjnego cenowo.”
W ramach gólnoświatowego procesu przetargowego na stadion zaproszono przedstawicieli kilku dostawców, celem uzyskania oceny panujących na obiekcie warunków. Technik ds. mediów Christian Wild z TecArena komentuje:
„Dostarczyliśmy firmom istniejący model BayArena w programie EASE, aby zagwarantować osiągnięcie docelowych wartości STI (wskaźnik transmisji mowy). W stosunku do nowego systemu, naszym jasno zakomunikowanym celem, było osiągnięcie wartości STI, wynoszącej 0,56 na co najmniej 90% obszarów, które miały zostać pokryte dźwiękiem”.
Doświadczona grupa technologiczna Wilhelm & Willhalm z Aschheim z ugruntowaną pozycją na rynku, partner dystrybucyjny CODA Audio, okazała się zwycięzcą, ściśle współpracując z zespołem wsparcia technicznego producenta głośników nad opracowaniem odpowiedniej koncepcji. Wolfgang Seßmann z TecArena, szef strategicznego zarządzania obiektami, stwierdził jednoznacznie iż:
„Wyniki symulacji, wszystkie parametry wydajności, a także trwałość i opłacalność oferty wyraźnie przemawiały na korzyść CODA”.
Poza dostawą systemu, firma Wilhelm & Willhalm, została jednocześnie wyznaczona na integratora projektu, który musiał zostać ukończony w przerwie letniej, wraz z pozostałymi rozległymi pracami dotyczącymi powierzchni sportowej.
Nowy system stadionu BayArena składa się z 82 zespołów głośnikowych CODA Audio APS (Arrayable Point Source). Lekki (27 kg), hybrydowy głośnik APS może być używany zarówno jako źródło jednopunktowe, jak i rozmieszczany zestawami w układzie poziomym lub pionowym. Rozwiązanie, pozwalające łączyć skalowalność macierzy liniowej z elastycznością głośników typu Point-Source było najlepszym rozwiązaniem łączącym „oba światy”. APS był idealnym wyborem dla debiutu CODA w Bundeslidze.
Aby pokryć różne poziomy stadionu, głośniki APS klasy morskiej, zostały rozmieszczone na 16 pozycjach, z których 14 zawiera po 5 zespołów APS. Ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, kolejne dwa stanowiska dla trybuny południowej obejmują po 2 zestawy. Modele APS z poziomym kątem dyspersji 60°/90°/120°, używane są w różnych kombinacjach, tak aby dopasować się do topologii odpowiedniego poziomu, umożliwiając dostosowanie systemu do różnych stref dźwięku. Przykładowo, przedstawiciele mediów mogą pracować relatywnie bez zakłóceń, na wcześniej wyznaczonych stanowiskach do przeprowadzania wywiadów, podczas gdy fani nadal słuchają muzyki lub zapowiedzi stadionowych. Cechą projektu (i nowością dla stadionu) jest system pokrycia dźwiękiem samej płyty boiska. W celu pokrycia dźwiękiem całej powierzchnię boiska piłkarskiego. wykorzystano 4 grupy zawierające po 2 zestawy APS, skierowane z dachu ku dołowi w dół.
„W porównaniu z wcześniej zainstalowanym systemem, zestawy głośnikowe CODA są znacznie mniej zauważalne wizualnie”, stwierdza zadowolony Christian Wild. „Zamiast ośmiu jednostek, w większości pozycji wy,aganych jest teraz tylko pięć głośników, a waga zestawów jest również znacznie mniejsza niż wcześniej”. Jego kolega z branży mediów, Philip Poerschke, dodaje:
„Szczerze mówiąc, początkowo byliśmy trochę sceptyczni, gdy zobaczyliśmy stosunkowo niewielką liczbę głośników, które Wilhelm & Willhalm chcieli zainstalować w BayArena. Szybko jednak okazało się, że się myliliśmy, a technologia podwójnej membrany CODA Audio szybko nas przekonała”.
System jest napędzany przez 12 wzmacniaczy CODA Audio LINUS14D, z których każdy dostarcza 4 x 3500 watów przy 4 omach. We wzmacniaczach można zaadresować cztery wejścia audio – analogowe, AES3, LiNET lub Dante, które można elastycznie przekierować do dowolnego z czterech wyjść. W BayArena wzmacniacze są rozmieszczone w czterech pomieszczeniach sterowania (tak zwanych amplifikatorniach), które znajdują się na wyższym poziomie. Okablowanie krosowe pomiędzy czterema pomieszczeniami, a także trzy wzmacniacze rozmieszczone pomiędzy amplifikatorniami gwarantują, że zasilanie stref nagłośnienia funkcjonuje poprawnie nawet w przypadku awarii któregoś ze wzmacniaczy.
Dzięki dużym przekrojom przewodów, które przeciwdziałają stratom na liniach o długości od 80 do 120 metrów, wzmacniacze pracujące w trybie ciągłym wymagają znacznie mniej energii niż modele używane wcześniej – 12 urządzeń CODA zastąpiło dotychczasowe 72 urządzenia. Routowanie sygnału LINUS14 można ustawić za pomocą oprogramowania do zdalnego sterowania (LINUS CORE), dostępnego dla macOS i Windows lub bezpośrednio na urządzeniu, za pomocą przycisków na przednim panelu, pokrętła jog i monochromatycznego wyświetlacza.
W BayArena dostępny jest niezależnie działający dźwiękowy system ostrzegawczy do użytku w sytuacjach zagrożenia – połączenie między DSO a systemami pro audio, zostało ustanowione za pomocą interfejsu we wzmacniaczach LINUS zgodnie z normą DIN 60849.
Wolfgang Seßmann o innowacyjności i wydajności systemu:
„Wymagane parametry akustyczne zostały wyraźnie przekroczone podczas akceptacji projektu, a po pierwszych meczach Bundesligi, okazało się że nasz nowy system nagłośnienia przekonał nas bardziej niż się tego spodziewaliśmy.”
Doskonała zrozumiałość mowy i jakość odtwarzania muzyki mają zasadnicze znaczenie podczas codziennych rozgrywek meczowych, kiedy to w przeszłości zdarzały się skargi kibiców, że komunikaty stadionowe mogły być trudne do zrozumienia, nowy system rozwiązał te problemy, jak twierdzi Philip Poerschke:
„Nie było więcej takich skarg, w rzeczywistości otrzymaliśmy opinie od naszych kibiców, że teraz może być wyraźnie zrozumiane i że muzyka brzmi naprawdę dobrze”.
Christophe Zur Loye, szef sprzedaży w Wilhelm and Willhalm, podsumowuje:
„Bayer 04 Leverkusen odgrywa wiodącą rolę w Bundeslidze i jako trendsetter, pod wieloma względami jest innowacyjny. To niewątpliwie jeden z powodów, dla których CODA Audio została wybrana jako system nagłaśniający BayArena. Koncepcja technologiczna przekonała ten ambitny klub i jestem przekonany, że cena nie była decydującym kryterium – osoby odpowiedzialne nie były zainteresowane rozwiązaniem budżetowym! Raczej, dzięki przekonującej ogólnej koncepcji, byliśmy w stanie zwyciężyć z CODA Audio wśród bardzo zaangażowanej konkurencji”.